Zimski odri - ponovno

Zimski odri - ponovno

Torej takole. Jesen se počasi preveša v zimo. Za letos meteorologi napovedujejo, da zna zima biti mal bolj huda, mal bolj dolga… Kakorkoli, kakršna že bo, zagotovo bo prinesla tudi nekaj padavin - dež, sneg, sodro, kak leden dež, babje pšeno in temperature pod ničlo. Padavine in temperature pod lediščem za voznike pomenijo dodatne obremenitve – poleg slabše vidljivosti, zasneženih cest, se pojavlja tudi poledica na cestišču in snežna, do ledena »odeja« na vozilih.

Sneg na vozilu pomeni dodatno obtežitev, zasnežena stekla zmanjšajo vidljivost, snežna obloga pa pomeni tudi nezavarovan (nepritrjen) tovor.  

Neprijetno je voziti za vozilom s katerega prši sneg v naše vetrobransko steklo, če pa z vozila pred nami odletavajo celi kosi sprijetega ali zaledenelega snega, pa vožnja za takšnim vozilom ni več samo neprijetna – lahko je že nevarna.  

Zakon o pravilih cestnega prometa - (29. člen, 2 točka), nalaga vsem voznikom, da s svojih vozil odstranijo sneg, led ali vodo preden se vključijo v cestni promet.  

Očistiti sneg z osebnega avtomobila je morda nekoliko neprijetno opravilo - zazebe nas v roke, zmočimo si obutev - tehnično je pa povsem izvedljivo. Odstraniti sneg s površine  kombiniranega vozila (kombija po domače) ali iz strehe prikolice tovornjaka, pa je že zahteven postopek.  

Očistiti prikolice tovornih vozil ni samo »obveznost«, še manj izbira - je nuja! Posledice razsutja snega in/ali ledu s prikolic med vožnjo so lahko enormne – od povzročitve nesreče, zastoja na cesti in materialne škode, do težjih poškodb in celo smrti oseb.

Še vsako leto doslej smo prebirali reportaže o prometnih nesrečah na naših cestah, zaradi ledu, ki se je sesul s tovornih vozil. Nesreče so se (na srečo!) končale »samo« s težjimi poškodbami in materialno škodo. V eni od teh nesreč, majhen otrok v osebnem vozilu na srečo ni bil poškodovan! Kakšne bi bile reakcije javnosti in sodni epilog za voznika tovornjaka, če bi v tej nesreči otrok umrl?!

Kazenski zakonik je oster - 323. člen KZ-1:
(1) Udeleženec v prometu, ki s kršitvijo predpisov o varnosti cestnega prometa iz malomarnosti povzroči prometno nesrečo, v kateri je bila kakšna oseba hudo telesno poškodovana, se kaznuje z denarno kaznijo ali zaporom do treh let. 
(2) Če ima dejanje iz prejšnjega odstavka za posledico smrt ene ali več oseb, se storilec kaznuje z zaporom do osmih let in s prepovedjo vožnje motornega vozila.

Če torej voznik kamiona ne očisti svojega vozila, ogroža varnost ostalih udeležencev prometa. Če prometna kontrola ustavi voznika, ki ni očistil snega, ledu s prikolice, je voznik kaznovan z globo, če je z odpadlim ledom povzročil prometno nezgodo, voznika obtožijo malomarnosti, mu  izrečejo globo in kazenske pike, v primeru težjih telesnih poškodb lahko dosodijo tudi zapor. V primeru nesreče na cesti zaradi odpadlega ledu in posledično smrtnih poškodb, pa je voznik tovornjaka obtožen povzročitve smrti iz malomarnosti in se mu dosodi prepoved opravljanja dela in zaporna kazen! 

Zakonopisec je določil obveznost čiščenja - kako to obveznost izpolniti, pa je «pozabil« definirati. Kamionska prikolica je visoka 4 metre. Ne glede na to, ali govorimo o frigo prikolici ali o ceradi – nobena streha nobene prikolice ni pohodna! Noben proizvajalec prikolic ni predvidel, da bi se po strehah hodilo. Zato tudi nobena prikolica ni certificirana za hojo po strehi, nima lastnega dostopa na streho, niti nima kakršnegakoli varovala ali varnostne ograje. V bistvu je med hladilnikom in klasično cerado razlika samo v tem, da s hladilnika lahko padeš samo na tla, cerada pa se lahko tudi udre in lahko padeš tudi v prikolico.

Padec s 4. metrov višine ni nedolžna reč. In zdrs na poledeneli površni se lahko zgodi kadarkoli.  Če se voznik samo polomi, je lahko še srečen. Lahko mu pa ostanejo trajne posledice, invalidnost in ja – lahko se tudi smrtno ponesreči.  Kakorkoli – polomljen voznik vsaj nekaj časa ne more delati, kar se mu drastično pozna na dohodku, delodajalec ostane brez delavca, obremenjena pa je  tudi zdravstvena blagajna!

Zavarovalnice pa zavračajo odškodninske zahtevke, ker je voznik hodil po površini, ki ni predvidena za hojo, ker je brez varovanja delal na višini. In ja, najde se tudi kak delodajalec, ki si opere roke, da je šofer «po svoji volji« zlezel na streho.

Problem je enostavno rešljiv – uzakoniti je potrebno snežne odre! Na matičnih parkiriščih podjetij, na cestnih počivališčih, na parkiriščih večjih špediterjev, logistov in podjetij – povsod tam, kjer so vozniki tovornjakov primorani stati, čakati, počivati in se jim v teh urah lahko nabere sneg na vozilih.

Snežni odri niso neka komplicirana zadeva, tudi ni potrebe, da so trajno montirani. Verjetno bi upravljalci cest lahko sklenili kak posel z lokalnimi gradbinci – v zimskem času, ko gradbinci večinoma izvajajo notranja dela, bi lahko posodili montažne fasadne odre cestarjem.

V SPVS že od ustanovitve naprej, torej 4 leta, ves čas nenehno opozarjamo pristojne, da je treba voznikom omogočiti, da lahko varno in učinkovito izpolnijo svojo dolžnost! Pišemo dopise, pozive na ministrstva in upravljalce cest, naslavljamo poslance in delodajalce, pišemo članke za medije, obveščamo/osveščamo voznike in vso ostalo javnost preko naših spletnih strani in na socialnih omrežjih.

Pred nekaj dnevi smo dočakali prvi snežni oder – pohvala Darsu in Agenciji za varnost v prometu. Srčno upamo, da bodo v najkrajšem času opremljena še ostala počivališča!

Pozivamo pa tudi delodajalce, da poskrbijo za varnost svojih voznikov in vseh ostalih udeležencev prometa s tem, da na svojih parkiriščih postavijo odre ali kako drugače uredijo varen pristop do strehe prikolic!
 

Naj dodam tole za konec - bolje da odri stojijo, četudi ne bo veliko snega, kakor da odrov ni - človeško življenje je neprecenljivo. Neopravičljivo, nedopustno je samo pomislit na kakršnokoli kalkulacijo ali se odri "splačajo" ali ne, ali imamo denar zanje ali ne - če bo en sam voznik polomljen ali umrl, ker bo padel s prikolice, če bo en sam človek poškodovan ali celo umrl, ker se mu bo led sesul na vozilo je to nesprejemljiva cena, ki neskončno presega vrednost postavitve stotine odrov!

 

Spletno mesto uporablja piškotke za analizo uporabe in zagotavljanje funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi.
Z nadaljnjo uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki.