9
Nov
2020
PREPOVED PREHITEVANJA ZA TOVORNA VOZILA V SLOVENIJI
GENERALNA PREPOVED PREHITEVANJA ZA TOVORNJAKE NA A1 V SLO
Torej še en restriktiven ukrep. Prepoved prehitevanja tovornjakom nad 7,5 T skupne teže čez vso Slovenijo. Za namen varnosti, pretočnosti prometa. Tako razlagajo na infrastrukturnem ministrstvu.
Dejstvo je, da je okoli nas nekaj držav, ki že imajo vpeljane omejitve prehitevanja ali hitrosti za tovorni promet. Učinki pa niso povsod enaki in tudi ne povsod spodbudni.
Generalna prepoved prehitevanja velja na Slovaškem, pri Madžarih čez dan, omejitev 60 kmh ponoči pri Avstrijcih, sekcijske omejitve prehitevanja pri Nemcih in na Češkem… Vendar - nesreče se pa še kar dogajajo. Odkar so Italijani uvedli prepoved prehitevanja od Udin do Benetk na A4, se ravno na tem odseku, praktično dnevno, dogajajo hude nesreče. Zato Italijani gradijo tretji pas. Na nemških avtocestah, tam kjer velja prepoved prehitevanja in tam kjer prepovedi ni, se dnevno dogajajo hude nesreče s težkimi telesnimi poškodbami, veliko materialno škodo in tudi s smrtnimi žrtvami.
Ob tem imajo vse zgoraj naštete države neprimerno več tropasovnic. Mi tropasovnic v bistvu nimamo, imamo samo na nekaj klancih tretji pas za počasna vozila. Zdaleč pa niso vsi klanci pokriti s tretjim pasom...
Osebna vozila bodo dobila prosto pot, problem poklicnih voznikov glede pretočnosti pa ostaja in se bo povečal. Zmeraj so v koloni vozila, ki imajo lažji tovor, ali so celo nenaloženi in so tako hitrejši od nekoga, ki vleče polno tonažo. Če ne prej, na vzpetinah polna tonaža upočasni, nekdo, ki je lažji ali prazen, prehiti in gre naprej... Če je prepoved prehitevanja, se vsi družno, v gosjem redu, drenjajo lahko tud samo 40 na uro...
Tudi tovorna vozila niso vsa enako zmogljiva - eni klance bolj uspešno premagujejo, enim zmanjka sape že na manjši vzpetini... Mislim, da je ukrep prometno nepremišljen, dokler ni urejena infrastruktura (dejanski tropasovni promet, parkirišča, počivališča), ker če se tovorni promet z ukrepi upočasni, bo še več kamionov potrebovalo prostor za obvezne počitke.
In če se dotaknem še terminov in šoferskih nervov... Mudi se peklensko! Vsem od šefa, ki bi rad čimveč zvozil, špediterju, ki je postavil termin in seveda naročniku in vsi družno pritiskajo na šoferja. Hkrati pa vozniku tiktaka tudi tahograf in odšteva dnevno dovoljene ure vožnje.
Znerviran šofer z nacefranimi živci, pa vemo kaj pomeni na cesti... In kravžljat si nerve v počasni koloni za nekom, ki pač ne more hitreje, cepa živce... Znerviran šofer - slej ko prej nekam tresne... Če se odloči samo za kršitev prepovedi in nedovoljeno prehitevanje, trpi samo njegov žep - če ga ulovi kontrola seveda, državni proračun pa cveti. Če spregleda stoječo kolono imajo reševalci (grdo) delo...
In ja – prekrški… V vseh državah, kjer so uvedli prepovedi prehitevanja, se dogajajo prekrški. Slej ko prej nekateri vozniki preizkusijo kakšne sreče so in se odločijo za manever prehitevanja v prepovedi. Večinoma se jim celo izide. Kar povzroči nemalo jeze voznikom, ki se držijo pravil. In se celo na firmah dogaja, da je tak šofer cenjen, ker si pač upa… Kako bo to kontrolirano pri nas, če kar naprej poslušamo kako je policija kadrovsko podhranjena??
Kdo vozi po naših cestah – predvsem tranzit iz vzhodnega bloka Romuni, Bolgari, Turki, nekaj Madžarov, Slovakov, Čehov, naše nekdanje bratske republike in mi. Kaj je vsem naštetim skupno – plačilo po kilometru, procentu!!! Zato se vsem nam zmeraj mudi, ker je od tega kako hitri smo, odvisen naš zaslužek!!! Zato se bo prehitevalo kljub prepovedi. Prometna varnost se ne bo izboljšala. Na splošno varnost cestnega prometa predvsem zelo vplivajo neurejene razmere v dejavnosti cestnega prevoza tovora – s strani prevoznikov nespoštovanje, kršenje socialne in delovnopravne zakonodaje ter nezakonit model plačevanja dela voznikom in s strani voznikov želja po večjem zaslužku, ker je zaslužek pogojen s številom prevoženih kilometrov!!!
Večina voznikov kamionov vsak teden prevozi med 2 do 3 tisoč kilometrov, vsak teden prevozimo Evropo po dolgem in počez. Letno naberemo najmanj 110.000 kilometrov s tovornjakom in še nekaj tisoč z osebnim vozilom. Iz lastne prakse ugotavljamo, da je promet najbolj tekoč, prometnih nesreč pa najmanj v državah, kjer je najmanj prepovedi za tovorni promet. Anglija, Francija praktično nimata prepovedi prehitevanja za tovorna vozila, razen na nekaj res nevarnih odsekih, Anglija, Nizozemska, Belgija nimajo niti prepovedi tovornega prometa ob nedeljah in praznikih. V Italiji na odsekih, kjer velja prepoved prehitevanja za tovorna vozil, pospešeno gradijo tretji vozni pas. V Angliji, Na Nizozemskem, v Belgiji promet poteka dokaj tekoče, umirjeno, varno. Razen v problematičnih conah, kot je recimo spust v carinska pristanišča Anglije, obroč okoli Bruslja, prihaja do zgostitve prometa, zastojev. Zagotavljanje varnosti v prometu torej ni apriori v prepovedih!
Pa še nekaj – zakaj sploh imamo ceste? S kakšnim namenom je človek začel graditi ceste? Prve ceste so bile tovorne poti. Danes pa tovorni promet, ki je ključen za funkcioniranje vsega, pomeni oviro?!? Tovorni promet ni nebodigatreba. Tovorni promet je oskrbovalec. Nujno zlo, če hočete. Ampak brez tovornjakov na cestah se svet neha vrtet. Preden bo, če sploh kdaj, železnica v stanju resno prevzeti breme transporta blaga, bo preteklo še ogromno, ogromno vode!
Kamionarji smo pravzaprav edini vozniki, ki, brez izjeme, res upravičeno moramo biti prav vsak dan na cesti, v petek in svetek, ne glede na vreme, uro in letni čas, ki res potrebujemo ceste, ker je vožnja naš poklic, naše delo in kamion naše delovno sredstvo!
In še en pomislek. V letošnjem letu smo se morali malo prizemljiti. Če se tako izrazim je, korona nam vsem zategnila ročno. Zaradi vladnih ukrepov se je promet osebnih vozil za nekaj časa prepolovil, tovorni pa se ni prav nič zmanjšal. Na cestah naenkrat ni bilo gužve, dihali smo čistejši zrak, prometnih nesreč je bilo manj.
Morda bi bil čas, da začnemo delati na zmanjšanju prometa osebnih vozil, na vzpostavljanju zanesljivega, uporabnega in cenovno ugodnega javnega prevoza, da se ne bo vsak dan na deset tisoče avtomobilov s po enim potnikom drenjalo na cestah – vsak dan se v prestolnico na delo, z vseh koncev Slovenije, zgrinja (in nato vrača) masa ljudi, ki se pripeljejo vsak s svojim avtomobilom – koliko CO2 izpustov je to, kolikšna obremenitev cest in okolja je to ?!? Ne tovornjake na vlake, potnike na vlake!
In ja, če kdo res resno razmišlja o varnosti na cesti, naj začne skrbeti, da bodo poklicni vozniki lahko delali v dostojnih, varnih delovnih razmerah, za dostojno plačilo! Da bodo lahko ob izpolnjevanju zahtev delodajalcev, naročnikov, špediterjev, brez problema izpolnjevali tudi zakonske obveze dela, spoštovali cestnoprometne predpise - ali obratno, da bodo ob spoštovanju cestnoprometnih pravil in delovne vozniške zakonodaje, lahko brez problema izpolnili zahteve delodajalcev, naročnikov, špediterjev. Da bodo lahko ob delu vzdrževali zdravje, dobro psihofizično kondicijo, da bodo lahko spočiti in zbrani pri vožnji in da se bodo lahko upokojili v primerni starosti, preden bodo vplivi staranja načeli njihove sposobnosti za varno vožnjo!
Promet, pretočnost prometa, varnost v cestnem prometu so veliko bolj kompleksne zadeve, da bi jih lahko rešili z zamahom čarobne palčke, s prepovedmi in sankcijami – prepovedali bomo tovornjakom prehitevanje, neposlušnim nabili mega kazni in ergo prometna situacija bo rešena… ?!?
Zato iz našega stališča menimo , da bo ukrep všečen za širšo (nepoučeno) populacijo in nov vir prihodkov za državni proračun...