VOZNIKI TUJCI, KORONA IN VLADNI UKREPI

VOZNIKI TUJCI, KORONA IN VLADNI UKREPI

Že nekaj časa med vozniki tovornjakv vre. Korona ukrepi, že tako težko delo in življenje tovornjakarjev dodatno otežujejo. Vozniki delajo ves čas. Ne glede na vremenske in cestne razmere, petek in svetek, ne glede na korono in vladne/zdravstvene omejitve, ki doletevajo "navadne" državljane. Zaprte restavracije, zaprte sanitarije, stranišča in tuši na počivališčih, na bencinskih servisih in na podjetjih in zato rapidno poslabšanje dostojnega opravljanja osnovnih človeških potreb in vzdrževanja higiene, ob tem pa še coronske kontrole in posledično zastoji na mejah, so vsem voznikom tovornih vozil močno okrnili že tako nizko kvaliteto življenja in še otežili opravljanje napornega dela. V Sloveniji zaposlenim voznikom tujcem pa še dodatno greni življenje prepoved privatnega odhoda v njihove matične države.

Ob tem se znova izkazuje, da niti politika, niti gospodarstvo ne razmišljata veliko, ko sprejemata zakone, ki se nanašajo ali vplivajo na zaposlovanje, delo in življenje poklicnih voznikov.
Ena takšnih pravnih nedomišljenosti je prijava bivališča, ki se ne dovoljuje tujcem, če se v Sloveniji zaposlijo kot voznik v mednarodnem transportu. Nekaj kratkovidnih birokratov je sklenilo, da tujec voznik bivališča ne potrebuje, ker živi v kamionu. Pozabljajo, ali pa niti ne vedo za EU Uredbo 561/2006, ki vsem voznikom prepoveduje 45 urni počitek v kamionu. Na kratko – voznik lahko spi v kamionu med tednom (obvezen dnevni počitek 11ur v 24 urah) in lahko prespi v kamionu skrajšan obvezen tedenski počitek najmanj 24 ur, ki mora natopiti po najkasneje šestih 24 urnih delovnih obdobjih. Vozniki pa morajo najkasneje po treh tednih dela opraviti tudi reden tedenski počitek v trajanju najmanj 45 ur skupaj, ki ga NE SMEJO preživeti v kamionu! Za obvezni redni tedenski počitek 45 ur morajo imeti zagotovljen zidan objekt, sanitarije s tuši, možnost kuhanja in posteljo. To pomeni, da morajo imeti bivališče, ali da jim podjetje omogoči počitek v hotelski/apartmajski nastanitvi.

V intervjuju slišimo voznika, da so po 90 dni v kamionu, da opravijo po 15.000 km mesečno!?!
Če voznik upošteva cestnoprometne predpise in vozi po regulativi EU 561/2006 lahko mesečno prevozi slabih 13 tisoč km. Pa še to praktično le ob idealnih vremenskih, cestnih razmerah in če podjetje res ažurno pridobiva naročila za prevoze. Za 15 tisoč kilometrov si je treba že malo »pomagati« - prekrški cpp, prekrški dovoljenih ur vožnje in/ali obveznih ur počitka, manipuliranje tahografa….
Najmanj zdaj bi morali zazvoniti alarmni zvonci v glavah inšpektorjev dela, carine in tudi policije. Ker po Zakonu o delovnih časih in počitkih mobilnih delavcev, ki je implementacija Uredbe EU 561/2006, noben voznik ne bi smel spati v kamionu več kakor 3 tedne!! Pa že to je ogromno, nedostojno in nevredno človeka!
Če podjetje posluje tako, da so vozniki primorani bivati v kamionu, bi Inšpektorat za delo moral izreči kazen in podjetju naložiti, da spoštuje zakon, torej omogoči voznikom bivanje kakor narekuje Evropska uredba!!!
In ja, kontrole tahografa in voznike kartice bi tudi bile dobrodošle!

Ker vse to izigravanje zakonov in pravil predstavlja nelojalno konkurenco, dumping in vpliva na poslovno konkurenčnost ostalih podjetij in nižanje socialnih standardov za vse voznike!!!
Panoga transporta je res divja liga. Zakonsko povsem neurejeno področje. Zakon o delovnih razmerjih je splošen zakon, ki se spotakne že čez delovne ure voznikov. O 40 urnem delovniku vozniki lahko samo sanjajo (pa čeravno vsem tako piše v pogodbi!!). O regulativi, torej šestmesečno povprečje 40 ur tedensko pa prevozniki sploh ne razmišljajo – inšpektorji za delo pa tudi ne!!
Je pa res, (na žalost), da večini voznikom ta divja liga celo ustreza. Moramo vedeti, da slovenski prevozniki večinoma zaposlujejo tujce, slovenskih voznikov je samo še za vzorec. In vozniki tujci zaposleni v Sloveniji, se organizirajo drugače, kakor če bi se zaposlili v Avstriji, Nemčiji ali kje drugje v EU. Bosanci, Srbi, Makedonci in še kdo, pridejo v Slovenijo samo delat, družine pa pustijo doma. Tako se jim še vedno splača delat za minimalno ali nižjo plačo in prejemat večji del zaslužka v obliki fiktivnih dnevnic. Zato so tudi pripravljeni bivat v kamionu, dva tri mesece, potem pa oditi domov za nekaj dni. Tako v Sloveniji nimajo stroškov z bivanjem in ves zaslužek praktično nesejo v svojo izvorno državo. Prepoved prijave bivališča je samo voda na ta mlin.
Če se nekdo želi zaposliti v Nemčiji, Avstriji in ni iz obmejnega območja, si mora v teh državah najprej urediti bivanje, torej naslov, bivališče, hkrati pa mora znati tudi osnove jezika.
To bivanje v kamionu, pomeni tudi kršenje kabotaže. Zelo veliko voznikov tujcev Slovenijo vidi praktično samo ob sklenitvi pogodbe (če pogodbe ne podpišejo celo nekje v Bosni, Srbiji…), nato sedejo v kamion in krenejo po Evropi. Po dveh, treh mesecih nomadskega životarjenja na cestah in počivališčih Nemčije, Francije, Španije in ostalih držav EU, se vrnejo na sedež podjetja in krenejo za nekaj dni domov k družinam.

Naši inšpektorati se v to prevozniško prakso sploh ne spuščajo. Kakor da je ni, ne vedo zanjo, nočejo vedeti… Kabotaža, pravila kabotaže, pravila obveznih počitkov kako in kje - kaj je že to?!?
Zdaj vozniki tujci grozijo z bojkotom. Kar nekaj se jih je obrnilo tudi na sindikat z vprašanji, kako sindikat dopušča, da se jim z vladno prepovedjo odhoda domov preko meje, tako kršijo človeške pravice.

V SINDIKATU UPOR VOZNIKOV NAČELOMA PODPIRAMO, SMO PA VSEM VOZNIKOM SVETOVALI NAJ V BOJKOT VKLJUČIJO PREDVSEM ZAHTEVE PO UREJENIH DELOVNIH POGOJIH, PRAVICI DO BIVALIŠČA, ZAHTEVO PO VIŠJEMU OSNOVNEMU PLAČILU ZA DELO, PLAČILO OBVEZNEGA POKLICNEGA POKOJNINSKEGA ZAVAROVANJA, ZAHTEVO PO REALNIH DNEVNICAH, STRIKTNI ODKLON BIVANJA V KAMIONU, STRIKTNI ODKLON PLAČIL PO KILOMETRU, PROCENTU, NA DAN.
Na žalost se večina voznikov tujcev s tem ne strinja, ker jim obstoječe stanje pravzaprav ustreza. Edini problem vidijo v tem, da sedaj ne smejo domov k družinam.
Izjema so samo tisti vozniki (tujci in Slovenci), ki so že doživeli kakšno slabo izkušnjo – bolezen, poškodbo, invalidnost ali dobili zasoljeno denarno kazen za kršitve predpisov vožnje in poćitkov – takrat dojamejo, da so plačilo po kilometru, bivanje v kamionu, ločeno življenje, gonja za čim večjim črnim zaslužkom dvorezen meč, da so pravzaprav potegnili krajši konec!

Spletno mesto uporablja piškotke za analizo uporabe in zagotavljanje funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi.
Z nadaljnjo uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki.