17
Jan
2020
GENERALNA PREPOVED PREHITEVANJA ZA TOVORNJAKE POMENI OGROŽANJE PROMETNE VARNOSTI
Ko, kot aktiven poznavalec vseh aspektov cestnega tovornega prometa, misliš, da si se srečal že z vsemi možnimi »na horuk« ad hoc idejami urejanja naših cestnoprometnih zagat in nato naletiš na tak članek oz poslansko pobudo, se ti, kljub temu, da si res že navajen vsega hudega, vseeno stemni pred očmi.
Predlog prepoved prehitevanja za tovorna vozila skupne teže 7,5 ton in več je poteza, ki jo lahko predlaga samo nekdo, ki ni resno premislil zadeve.
Predlog prepoved prehitevanja za tovorna vozila skupne teže 7,5 ton in več je poteza, ki jo lahko predlaga samo nekdo, ki ni resno premislil zadeve.
- Tovorni promet ni nebodigatreba. Tovorni promet je oskrbovalec. Nujno zlo, če hočete. Ampak brez tovornjakov na cestah se svet neha vrtet. Dejstvo, žal, pa če vam je prav ali ne, zaenkrat je tako in še kar nekaj časa bo. Preden bo, če sploh kdaj, železnica v stanju resno prevzeti breme transporta blaga, bo preteklo še ogromno, ogromno vode!
- Čez našo državo poteka tranzit, imamo pa tudi nezanemarljiv lasten, interni delež tovornega prometa – dostave na območju države, lokalni promet, promet za lastne potrebe, prevzem robe in izvoz iz države.
- Kamionske prikolice so skladišča – blago potuje in se dostavlja na termin ali po sistemu just in time, logistika določa termine glede na parametre hitrost/razdalja, kar pomeni, da mora tovornjak potovati z najvišjo dovoljeno hitrostjo glede na kategorijo in stanje ceste, vreme, gostoto prometa, z minimalnimi postanki v okviru EU Uredbe 561/2006 o delovnem času, odmoru in počitkih voznika.
- Na pretočnost tovornega prometa vplivajo stanje cest, dogodki na cesti, vremenske razmere, sezona, zmogljivost in vzdrževanost tovornih vozil, kondicija in psihofizično stanje voznikov, cestna infrastruktura, delovišča na cesti, kronično pomanjkanje parkirišč za tovornjake.
- Na gibanje in hitrost kamiona vplivajo zgoraj našteti dejavniki, ob tem pa še vrsta (tekočine, sipek, valujoč, nihajoč, drseči tovor, razsut tovor ali paletna roba…) in teža tovora. Potovalna hitrost kamiona na avtocesti je 80 kmh, ob prehitevanju kamion lahko pospeši na 90 kmh. Kamion s polno tonažo na prikolici je okornejši, počasnejši, sploh v klancih, kakor kamion s prazno prikolico ali z lahkim tovorom. S prepovedjo prehitevanja se bi ustvarila neskončna, zbita kolona, jara kača počasi lezočih kamionov z nizko potovalno hitrostjo, izpusti CO2 bi se povečali, med vozniki bi se ustvarjala nervoza - kljub prepovedi, bi se marsikateri voznik odločil za prehitevanje, ker je ubijajoče voziti nekaj 100 kilometrov v koloni, katere hitrost določa najpočasnejše vozilo! Zatrpali bi se izvozi iz avtoceste, mejni prehodi, časi dostave bi se enormno podaljšali, na termine lahko pozabimo… A si sploh kdo predstavlja, je sploh kdo pomislil, kaj bi pomenila neprekinjena kolona tovornjakov čez Slovenijo ?!?!?
- Kar se varnosti v prometu na splošno tiče - celoten promet upravljajo cestnoprometni predpisi, tovorni promet pa še socialna zakonodaja, EU Uredbe in zakon o delovnih časih in počitkih voznikov.
- Na varnost cestnega prometa vplivajo podobni dejavniki, kot na pretočnost prometa - torej stanje cest, vremenske razmere, psihofizična stanja (utrujenost, stres), kondicija (zdravstveno stanje), vozniške sposobnosti in tehnična izpravnost vozil vseh udeležencev prometa, poznavanje/upoštevanje cestno prometnih predpisov in oznak na cesti, prilagoditev vožnje lastnim sposobnostim in vremenskim dejavnikom, defenzivna vožnja, objestnost, konzumiranje alkohola in/ali drugih substanc.
- Na splošno varnost cestnega prometa vplivajo tudi neurejene razmere v dejavnosti cestnega prevoza tovora – s strani prevoznikov nespoštovanje, kršenje socialne in delovnopravne zakonodaje, ki se nanašata na delo poklicnih voznikov in s strani voznikov želja po večjem zaslužku, ker je zaslužek pogojen s številom prevoženih kilometrov!
- Na varnost v cestnem prometu izredno negativno vpliva nezakonit plačni model za poklicne voznike - plačilo po kilometru ali procentualni vrednosti prevoza. Plačilo po kilometru, procentu, voznike negativno stimulira voziti čim več, tudi preko omejitev zakonodaje in preko lastnih zmogljivosti. Prevozniki od voznikov dnevno zahtevajo maksimalno izrabo po uredbi dovoljenega delovnega časa in časa vožnje. Prevozniki včasih zahtevajo, da vozniki vozijo tudi čez maksimum zakonsko dovoljenih časov vožnje. Vozniki tovornjakov mesečno vozijo in opravljajo druga fizična dela od 200 do 250 in več delovnih ur (plačanih pa dobijo 176, minimalna plača). Počivajo v kamionih, ne glede na letni čas, tudi v najhujši poletni vročini – od motorja neodvisno delujoča klimatska naprava pa ni uzakonjena oprema kabine. Odpočiti bi se morali za varno nadaljevanje vožnje, kar je v poletni vročini, brez klimatske naprave v kabini tovornjaka nemogoče! Voznike pesti problem pomanjkanja parkirišč – ko se je treba ustaviti, ker so se zakonsko dovoljene ure vožnje iztekle, ni prostega mesta na prenapolnjenih parkiriščih. Nadaljevanje vožnje je hud prekršek, ki je sankcioniran z visokimi globami. Posledica takega načina plačila in dela sta stres in utrujenost. Utrujen voznik tovornjaka je potencialna nevarnost na cesti!
- Večina voznikov kamionov vsak teden prevozi med 2 do 3 tisoč kilometrov, vsak teden prevozimo Evropo po dolgem in počez. Letno naberemo najmanj 110.000 kilometrov s tovornjakom in še nekaj tisoč z osebnim vozilom. Iz lastne prakse ugotavljamo, da je promet najbolj tekoč, prometnih nesreč pa najmanj v državah, kjer je najmanj prepovedi za tovorni promet. Anglija, Francija praktično nimata prepovedi prehitevanja za tovorna vozila, razen na nekaj res nevarnih odsekih, Anglija, Nizozemska, Belgija nimajo niti prepovedi tovornega prometa ob nedeljah in praznikih. V Italiji na odsekih, kjer velja prepoved prehitevanja za tovorna vozil, pospešeno gradijo tretji vozni pas. V Angliji, Na Nizozemskem, v Belgiji promet poteka dokaj tekoče, umirjeno, varno. Razen v problematičnih conah, kot je recimo spust v carinska pristanišča Anglije, obroč okoli Bruslja, prihaja do zgostitve prometa, zastojev. Rešitev prometnih zagat torej ni apriori v prepovedih!
Povzetek – kamioni niso na cesti zato, ker se je poklicnim voznikom fajn vozit po svetu. Kamioni tudi niso na cesti zato, da bi delali gužvo in ovirali promet.
Kamioni prevažajo robo - vse kar država dnevno potrebuje. Hrana, zdravila, medicinski pripomočki, oblačila, obutev, tehnika, repro material, rezervni deli, pošta, gorivo, surovine – vse to dnevno pripeljejo tovornjaki. In vsak dan odpeljejo smeti, odpadke in vse kar zavržemo. Vse kar proizvedemo in izvozimo odpeljejo tovornjaki, vse kar uvozimo pripeljejo tovornjaki. Vse naše pakete iz E-bay-a, Amazona, Ali babe, Mimo vrste itd pripeljejo tovornjaki. In ker smo ljudje iz dneva v dan bolj potrošniško neučakani, ker danes naročimo in jutri hočemo imeti (in naročamo vsak dan več !), ker želimo polne trgovine, velikansko izbiro in vsak dan sveže, ker ukinjamo skladišča, zato ker je roba na skladišču strošek, se kolesa tovornjakov sučejo in število tovornjakov na cestah povečuje!
Kamionarji smo pravzaprav edini vozniki, ki, brez izjeme, res upravičeno moramo biti prav vsak dan na cesti, v petek in svetek, ne glede na vreme, uro in letni čas, ki res potrebujemo ceste, ker je vožnja naš poklic, naše delo in kamion naše delovno sredstvo!
In specifika razsojanja o prisotnosti kamiona v prometu, gibanje, raba in uporaba ceste 40 tonskega, od 16,5m (vlačilci) do 18,75m (priklopniki) dolgega, 2,5 metra širokega in 4 metre visokega vozila, je veliko večji zalogaj, ki zahteva malo več spoštovanja, obsežno poznavanje profesije, razumevanje problematike, veliko mero daljnovidnosti in sposobnost resne presoje tako pozitivnih, kot negativnih učinkov in posledic nekega ukrepa, zmožnost osvetliti problem iz vseh vidikov - skratka profesionalen pristop skupine strokovnjakov, ne pa samopašnih, nepremišljenih, v bistvu nevarnih ukrepov nekoga, ki želi biti všečen!
Poslancu Hanu sporočamo, da promet ni samo to, kar se vidi s prostim očesom – gužva na cesti! In prometnih zagat se definitivno ne rešuje amatersko in s populističnimi izjavami »kamione na vlake«, »tovorni promet na železnico«, »generalna prepoved prehitevanja za tovorna vozila« !!!
V naši državi, ali bolje rečeno – naši državi in nam državljanom ! - je bilo povzročene že enormno veliko škode, ker se marsikdo, ki ima 5 minut časa in je na nekem položaju, čuti poklicanega-sposobnega, predlagat-sprejemat prebliske, ki se mu porodijo v glavi. Takim nepremišljenim prebliskom v žargonu rečemo tudi šnops ideje… In predlog prepovedi prehitevanja za tovorna vozila je šnops ideja par excellence!!!
Promet, pretočnost prometa, varnost v cestnem prometu so veliko bolj kompleksne zadeve, da bi jih lahko rešili z zamahom čarobne palčke, s prepovedmi in sankcijami – prepovedali bomo tovornjakom prehitevanje, neposlušnim nabili mega kazni in ergo prometna situacija bo rešena… ?!?
Nikar opletati - ali še bolje – se igrati z varnostjo in računati, da bo beseda varnost tisti magični faktor, ki bo tej poslanski pobudi, dala težo in smisel in jo upravičila (opravičila). Nikar špekulirati z varnostjo, da bi pritegnili volivce. Nikar se ne igrati z varnostjo vseh nas v prometu!!!
Če ima kdo resen namen izboljšati varnost v cestnem prometu, naj vloži trud in ideje v izboljšanje učnih programov za A in B izpite, naj dela na izboljšanju vozniške kulture, naj dela na vzpostavljanju zanesljivega, uporabnega in cenovno ugodnega javnega prometa, da se ne bo vsak dan na deset tisoče avtomobilov s po enim potnikom drenjalo na cestah – vsak dan se v prestolnico na delo, z vseh koncev Slovenije, zgrinja (in nato vrača) masa ljudi, ki se pripeljejo vsak s svojim avtomobilom – koliko CO2 izpustov je to, kolikšna obremenitev cest in okolja je to ?!?
In naj, stroka!, strokovnjaki, ki poznajo vse aspekte potreb in zahtev tako osebnega, kot tovornega prometa, delajo na zmogljivem cestnem omrežju in infrastrukturi – kvalitetne ceste, pretočne ceste, večpasovne ceste, za poklicne voznike dovolj počivališč in parkirišč, toalete, sanitarije, možnost rekreacije in prehrane. Promet osebnih vozil se zagotovo da veliko lažje smiselno zmanjšat, kakor da trmasto vidimo alfa in omega zlo v »motečih« tovornjakih in rinemo v posilne, nepremišljene omejitve tovornega prometa!
In ja, če kdo res resno razmišlja o varnosti na cesti, naj začne skrbeti, da bodo poklicni vozniki lahko delali v dostojnih, varnih delovnih razmerah, za dostojno plačilo! Da bodo lahko ob izpolnjevanju zahtev delodajalcev, naročnikov, špediterjev, brez problema izpolnjevali tudi zakonske obveze dela, spoštovali cestnoprometne predpise - ali obratno, da bodo ob spoštovanju cestnoprometnih pravil in delovne vozniške zakonodaje, lahko brez problema izpolnili zahteve delodajalcev, naročnikov, špediterjev. Da bodo lahko ob delu vzdrževali zdravje, dobro psihofizično kondicijo, da bodo lahko spočiti in zbrani pri vožnji in da se bodo lahko upokojili v primerni starosti, preden bodo vplivi staranja načeli njihove sposobnosti za varno vožnjo!
Aja, pa še tole – če nekdo res razmišlja o varnosti v prometu, naj se spomni, da smo v SPVS skupaj z Levico v Državnem zboru, že skušali prodreti z uvedbo tahografov v kombinirana vozila, ki prevažajo tovor v javnem cestnem prometu. Voznikov kombijev ne omejujejo pravila Uredbe 561/2006, nimajo tahografov, ki bi beležili dejavnost vozila in voznika. Ni kontrole nad počitki voznikov kombijev. Vozijo z velikimi hitrostmi in vozijo tisoče kilometrov brez počitka, utrujeni, neprespani – potujoče tempirane bombe. Ampak tega predloga poslanci niso podprli. Niti kaj posebej se niso potrudili razmišljat o njem. Tudi gospod Han je bil na tej seji in se mu prometna varnost, s strani nekontrolirane prometne dejavnosti kombi prevozov, ni zdela dovolj ogrožena, da bi nas podprl. Zdaj pa sam ponuja to nesmiselno pobudo, ki bi naredila ogromno škode in dejansko še poslabšala prometno varnost!
Članek Novice
https://socialnidemokrati.si/matjaz-han-s-poslansko-pobudo-za-prepoved-prehitevanja-tovornjakom/?fbclid=IwAR25I63ojNAp8naBOSNDZVmpNu7TCkREcZ9EOijWmQ71NRnYkP3THCbnl18