30
Jun
2018
Moderno sužnjelastništvo ?! Izjava za javnost
Izjava za javnost
Oglašam se kot predstavnica Sindikata poklicnih voznikov Slovenije – SPVS in kot poklicna voznica težkih motornih vozil.
Sekciji za promet pri OZS in GZS sta na ministrstvo naslovili pobudo, da bi Določilo sporazuma o zaposlovanju državljanov Bosne in Hercegovine v Sloveniji, po katerem morajo biti ti delavci najmanj eno leto zaposleni pri istem delodajalcu, če želijo obdržati dovoljenje za delo spremenilo tako, da bi se doba obvezne zaposlitve pri prvem delodajalcu podaljšala na 5 let.
Temu v Sindikatu poklicnih voznikov Slovenije – SPVS odločno nasprotujemo!
Že na splošno je status poklicnega voznika v Sloveniji zelo slab – vozniki so nezakonito plačani po prevoženem kilometru ali procentualno od vrednosti storitve prevoza, osnovna plača je nizka, večinoma minimalna ali nižja in posledično so nizka nadomestila in pokojnina. Del zaslužka iz prevoženih kilometrov ali procentov se izplača kot regularna plača (neto okrog 600 evrov), preostanek se prikaže v obliki fiktivnih dnevnic, realnih dnevnic za nadomestilo stroškov prehrane vozniki ne dobijo. Veliko prevoznikov ne izplača regresa, dogajajo se zamiki plače, zgodi se, da plače sploh ni, zelo veliko je neplačanih prispevkov.
Tuji delavci, predvsem v transportu zaposleni kot vozniki težkih tovornih vozil, so že sedaj v zelo slabem položaju – dejansko še slabšem od slovenskih voznikov. Osnovna plača je največkrat nižja od minimalne, prevožen kilometer dobijo plačan manj - če ima Slovenec kilometer plačan po 14 ali 15 centov, tujci praviloma vozijo za 12 do 13 centov ali manj.
Ob tem, ogromno (večina ?!) prevoznikov tujcu odtegne od teh fiktivnih dnevnic stroške zdravstvenega pregleda, stroške vize in delovnega dovoljenja, kar je po zakonu strošek delodajalca. Ta odtegljaj ni nikjer prikazan, ker ga delodajalci odtegnejo iz kvote prevoženih kilometrov - nekaj tisoč prevoženih kilometrov enostavno ne plačajo.
Po enakem principu, prevozniki tujcu mesečno odtegujejo izmišljene stroške za rezidenta in najemnino za spanje v kamionu. V kamionih jih "obračajo" tedne dolgo - mesec in pol, dva meseca - preden jih spustijo za kak teden dni domov v Bosno, Srbijo. Veliko tujcev ne dobi plačanega regresa. V mesecu, ko koristijo dopust, morajo prevoziti vsaj toliko kilometrov, da jim znese za pokritje osnovne plače. Če je bilo kilometrov manj, bo delodajalec »pokril manjko« iz kilometrov naslednjega meseca…
Pogodbe se pišejo praviloma za določen čas - 3 mesece, pol leta, za leto dni. Če tujec zboli, ali se mu zgodi prometna nesreča se velikokrat zgodi, da takoj sledi odpust in odjava.
Tujcu država izda dovoljenje za delo in vizo običajno za 3 leta, od tega je prvo leto vezan na delodajalca, na katerega so se dokumenti za delo izdali. V tem letu je tujec na milost in nemilost prepuščen delodajalcu, ker mu ves čas visi nad glavo grožnja, da izgubi delovno dovoljenje. Zato so tujci tiho, potrpijo vse nezakonitosti, praviloma ne iščejo pravne zaščite.
Nikakor se ne moremo strinjati s predlaganimi zahtevki OZS in GZS, da se ta doba podaljša na 5 let !
Prevozniki pritiskajo na državo, da bi poenostavila zaposlovanje tujcev in to zahtevo utemeljujejo s pomanjkanjem domačih voznikov.
Prevoznike, GZS, OZS, Ministrstvo za infrastrukturo, Inšpektorate za delo, FURS pozivamo, da začno resno delati red v transportni branži:
- Da uvedejo učinkovit nadzor.
- Da izkoreninijo nezakonite prakse plačila po kilometru/procentu, izmikanje plačevanja regresa in prispevkov.
- Ukiniti je treba deregulacijo poklica voznika in ovrednotiti delo voznika z višjo osnovno plačo, primerno zahtevnosti in potrebnim znanjem ter veščinam.
- Zagotoviti je potrebno zakonito obračunavanje ur dela, izplačilo prispevkov in realnih dnevnic.
- Dosledno je treba preprečiti in Izkoreniniti socialni dumping.
- Treba je dosledno zagotavljati/nadzorovati zagotovitev enakih delovnih pogojev in enakega plačila za delo, tako za domače voznike, kakor za tujce.
- Voznikom je treba zagotoviti zdrave in varne pogoje dela.
- Treba je zagotoviti možnosti za spoštovanje in izvajanje predpisov in uredb EU o delu in počitkih voznika.
- Treba je zakonsko okviriti realno ceno prevozom in s tem učinkovito preprečiti dumpinške cene ter nelojalno konkurenco.
- Treba je podpreti podjetja, ki se trudijo delati pošteno in zagotavljati svojim voznikom pošteno plačilo in dobre pogoje dela!
- Treba je zapreti podjetja, ki ustvarjajo dobiček izključno na osnovi nelojalne konkurence in izkoriščanja delavca!
Potem bo morda poklic voznika postal znova bolj privlačen, pa ne bo toliko potreb po zaposlovanju tujcev.
Z boljšimi pogoji dela, ustreznim plačilom za delo in zdravo konkurenčnostjo se bo zmanjšala deficitarnost poklica in zvečala tudi varnost na cesti.
Zato ponavljamo še enkrat - nikakor se ne strinjamo s predlaganimi zahtevki OZS in GZS, da se doba vezave tujca na podjetje in s tem pogojenost delovnega dovoljenja, podaljša na 5 let !
Lep pozdrav
Andrej Šega predsednik | Karina Ditz sekretarka |
